Поради починаючим лижникам


Підбір лиж, черевиків, регулювання кріплень.
Правила поведінки на схилі


Прокатне чи своє?


Найчастіше питання, що виникає у людини, яка "відкрила" для себе гірські лижі, полягає в тому, як довго доцільно користуватися прокатом і коли слід задуматися про купівлю свого спорядження. Знайти відповідь на це питання непросто, оскільки необхідно враховувати масу факторів: рівень та кращий стиль катання, як часто за сезон Ви відвідуєте гірськолижні траси, фінансові можливості. У результаті питання "прокатне чи своє?" кожен відповідає собі сам. Допомогти у Вашому виборі можуть наступні загальні рекомендації.

  • Економічно недоцільно купувати своє спорядження, якщо Ви катаєтесь не більше 10 днів за сезон. Наприклад, новий гірськолижний комплект (лижі, черевики та палиці) для "прогресуючого" лижника коштує від 450 USD. Для того, щоб він окупився за рахунок економії на прокаті, Вам буде потрібно від 6 до 10 років. За цей час куплений Вами комплект безнадійно морально застаріє.
  • Навіть якщо Ви плануєте кататися інтенсивно, а досвіду катання у Вас ще немає, не варто починати з купівлі комплекту для початківців (вартість - від 260 USD). Досвід показує, що здібний учень "проскакує" рівень початківця за тиждень. Більшість може небезпідставно зарахувати себе до лижників, що "прогресують", вже через 12-16 днів катання.
  • Якщо Ви твердо вирішили, що кататиметеся регулярно, варто розглянути питання купівлі в першу чергу гірськолижних черевиків. При цьому чи не основне питання – якою має бути жорсткість черевика. Чим вищий рівень катання, тим більша жорсткість, але й менший рівень комфорту ноги. У цьому питанні потрібно враховувати, що черевик - це довготривала інвестиція, тому жорсткість має бути підібрана з деяким запасом зростання Вашої майстерності в найближчі 3-5 років.
  • Не варто поспішати з покупкою черевиків для підлітків. Швидко зростаюча нога, підліткова "пухлість", яка зазвичай зникає до 18-20 років - всі ці фактори призводять до того, що куплений черевик через рік може не підійти. А купувати гірськолижні черевики "на виріст" категорично не рекомендується - вільний черевик погіршує керування лижею і навіть може спричинити травму.
  • Після того, як Ви виросли з новачків, потрібно зосередитися на пошуку свого стилю катання. До чого Ви більше схильні – спокійного ковзання на підготовлених схилах, частих і коротких дуг або швидкісних довгих дуг у стилі гігантського слалому? Або Вам до душі могул? Можливо, Вас манить незаймана білизна диких схилів і Ви в душі - вроджений фрірайдер? Для того, щоб відповісти на ці питання, Ви повинні постійно експериментувати зі схилами, моделями лиж. На цій фазі становлення Вас, як лижника, прокат - мабуть, оптимальне рішення, оскільки він дозволяє безболісно для Вашого гаманця перепробувати різні типи гірських лиж.
  • Приблизно через два-три роки гірськолижного стажу, коли Ви визначилися зі стилем катання, можна подумати про покупку власних лиж. З цього моменту прокат для Вас – вже пройдений етап.
Ці рекомендації допоможуть захистити Вас від найпоширеніших помилок та зберегти Ваші заощадження.

Підбір лиж


При виборі лиж у прокаті необхідно звернути увагу на такі фактори: геометрія лиж, їх жорсткість, стан кантів, регулювання кріплень. Зупинимося на кожному пункті детальніше.

Геометрія лиж

Сучасні карвінгові лижі характеризуються такими параметрами, на які потрібно звертати увагу:

  • довжина лижі. Стандартні рекомендації підбору ростовки зводяться до того, щоб довжина лижі була на 5-15 см менше Вашого зростання. Це приблизно відповідає поширеній думці, що лижу потрібно підбирати "під ніс", тобто вертикально поставлена ​​лижа повинна тільки трохи не діставати до кінчика носа. У більшості випадків такщї оцінки цілком достатньо. Якщо ж Ви хочете врахувати свої індивідуальні особливості, зважте, що чим коротше лижа, тим вона маневреніша і тим простіше здійснювати повороти малого радіусу. З іншого боку, на коротких лижах почуваєшся менше стійко, особливо на високих швидкостях. Тепер подивимося, які завдання на схилі Ви перед собою ставите. Якщо Ви - початківець, основне завдання, яке Ви вирішуватимете - навчитись повертати, гальмувати і не розганятися вище за критичну швидкості, при досягненні якої втрачається контроль над лижами. У у цьому випадку Вам, можливо, слід підібрати лижі трохи коротші рекомендованих - спробуйте лижі на 20-25 см менше Вашого росту. Для впевнених у собі лижників, що тяжіють до великих швидкостей та довгим дугам (стиль гігантського слалому), лижа має бути "в зріст" або на 5 см коротше.
  • профіль. Профіль лижі задається трьома цифрами, написаними через дефіс, наприклад 108-64-96. Перша цифра позначає ширину лижі (у міліметрах) у носінні, друга - у талії (у місці, де встановлені кріплення), третя – у п'яті. Основну увагу слід приділити ширині лижі в талії, оскільки вона визначає, для яких цілей оптимізовано конструкцію цих лиж. Не вдаючись у нюанси, можна запропонувати наближену класифікацію:
    • при ширині талії до 68 мм лижа призначена для спусків по підготовленим, відратраченим схилам;
    • ширина від 69 до 78 мм вказує на універсальну лижу, однаково стабільну як при трасовому, так і позарасовому катанні;
    • при ширині понад 78 мм лижа призначена, в основному, для фрірайду - позатрасового катання.
    Звичайно, це не означає, що лижі, орієнтовані на певні умови, не можна застосовувати в інших, ні, просто найбільшою мірою свої якості вони виявлять саме на тих схилах, для яких вони призначені. І це - за умови, що у Вас достатній рівень катання, щоб розкрити їхній потенціал.
  • радіус. Профіль та довжина лижі задає радіус бічного вирізу, який, у свою чергу, визначає довжину дуги при різаному повороті (без проковзання, характерного для лиж класичної геометрії). Радіус до 13 м вказує на те, що лижі призначені, в основному, для "нарізування" коротких карвінгових дуг; від 13 до 17 м – для катання середніми дугами; понад 17 м - довгими швидкісними дугами у стилі гігантського слалому. Все вищесказане характерно лише для техніки різаного повороту.

Жорсткість лиж

Розрізняють торсіонну та подовжню жорсткість. Чим вища торсіонна жорсткість, тим важче закрутити лижу "пропелером". Ця характеристика відіграє особливу роль при поведінці лижі на схилі, особливо на жорсткому та обледенілому. Жорстка лижа легше закантовується, забезпечуючи більшу стійкість лижника за рахунок меншої ймовірності втрати зчеплення зі схилом. Поздовжня жорсткість - здатність протистояти пригинанню під вагою Вашого тіла. Збільшуючи прогин, лижник зменшує тим самим фактичний радіус дуги повороту при різаному веденні лиж. Крім того, жорсткі лижі полегшують фазу закінчення повороту, буквально виштовхуючи лижника на початок наступного.

Слід мати на увазі, що чим вища жорсткість лижі, тим більше вимог висувається до майстерності лижника. Жорстка лижа не пробачає помилок у техніці, нею важче керувати. Крім того, ваги легкого лижника може не вистачити, щоб достатньо прогнути жорстку лижу при повороті. І навпаки, м'яка лижа більш терпима до "вільностям", більш стабільна і передбачувана. Недарма лижі для новачків – це м'які лижі.

Стан кантів

Кант - це металева смуга, що проходить по кромці ковзної поверхні вздовж усієї лижі. За допомогою канта лижа врізається в поверхню снігу, забезпечуючи поворот та різке гальмування. В разі жорсткого наста або зледенілого схилу, кант - це мало не єдина частина лижі, що контактує із поверхнею схилу. Якщо кант має добре заточену кромку, це забезпечує більш надійне зчеплення лижі зі схилом у найекстремальніших умовах. І навпаки, закруглена кромка, що спрацювалася, призводить до прослизання лижі і може стати причиною падіння та травми.
Більш детально про вибір кутів заточування кантів залежно від навичок та стану снігу можна прочитати тут.

Заради справедливості слід зазначити, що при малих швидкостях, пологих схилах та відсутності зледеніння можна кататися на незаточених лижах цілком спокійно - Ви навіть не підозрюватимете про цей недолік. А ось на зледенілі схили на таких лижах краще не виходити, щоб уникнути травм.

Підбір черевиків


Підбору черевиків слід приділити найпильнішу увагу, оскільки черевик невідповідного розміру або фасону може за один день катання так травмувати ногу, що Вам доведеться відмовитися від лиж на кілька днів. Навіть суто фінансові втрати можуть бути досить відчутними, якщо подібна неприємність трапилася з Вами на курорті, не кажучи вже про зіпсовану відпустку.

Отже, на що слід звернути увагу? Насамперед, черевик не повинен тиснути ні в пальцях, ні в кісточці, ні в підйомі. Але при цьому він повинен щільно облягати ногу, надійно фіксуючи її у застебнутому стані, оскільки цим досягається краща передача Ваших зусиль від ноги на лижу, тобто - точніше керування. Перше відчуття, коли одягаєш черевик, що він затісний. Це, як правило, досить оманливе враження, яке проходить через кілька хвилин. Справа в тому, що внутрішній чобіток (валянок) - конструкція з досить товстими стінками, які мають здатність формуватися, тобто, приймати форму вашої ноги. Тому, не поспішайте. Застебніть черевики і походьте в них кілька хвилин. Не намагайтесь надмірно затягувати кліпси: перетиснена нога швидко втомлюється і мерзне, оскільки перетягуванням Ви порушуєте кровообіг. Ідеальний черевик повинен щільно облягати ногу, надійно фіксуючи її положення. Пальці повинні торкатися носка, але не впиратися в нього. Спробуйте піднятися навпиньки - п'ята не повинна відриватися. Звісно, вимагати цього від прокатного черевика складно, але амплітуда вертикального переміщення має перевищувати 0.5 см.

Гірськолижний черевик є дуже теплим, тому нічого, крім однієї пари шкарпеток, бажано, спеціалізованих гірськолижних, одягати на ногу не потрібно. Категорично не рекомендується надягати кілька шкарпеток або дуже товсті, грубі шкарпетки, наприклад, в'язані. У правильно підібраному черевику Ви не змерзнете навіть при 20 градусах морозу. Головне – не перетискати ногу, забезпечуючи нормальний кровообіг.

Регулювання кріплень


Для того, щоб уберегти лижника від травм при неминучих падіннях, необхідно правильно настроїти кріплення. Це означає, що вони повинні надійно спрацьовувати у разі падіння і не допускати хибних спрацьовувань під час катання з підвищеними динамічними навантаженнями.

Спочатку кріплення регулюються в прокатному пункті при видачі лиж. Нижче приведена типова методика, яка зазвичай використовується в прокатних пунктах. За її допомогою Ви завжди зможете самостійно проконтролювати, чи правильно Вам відрегулювали кріплення.

Установка зусилля спрацьовування кріплення (DIN)

Вага, кг Зріст, см Довжина стопи черевика
< 250 мм 251 - 270 мм 271 - 290 мм 291 - 310 мм 311 - 330 мм > 331 мм
10 - 13   0,75 0,75        
14 - 17   1 1 0,75      
18 - 21   1,5 1,25 1      
22 - 25   1,75 1,5 1,5 1,25    
26 - 30   2,25 2 1,75 1,5 1,5  
31 - 35   2,75 2,5 2,25 2 1,75 1,75
36 - 41   3,5 3 2,75 2,5 2,25 2
42 - 48 < 148   3,5 3 3 2,75 2,5
49 - 57 149 - 157   4,5 4 3,5 3,5 3
58 - 66 158 - 166   5,5 5 4,5 4 3,5
67 - 78 167 - 178   6,5 6 5,5 5 4,5
79 - 94 179 - 194   7,5 7 6,5 6 5,5
> 95 > 195     8,5 8 7 6,5
        10 9,5 8,5 8
        11,5 11 10 9,5

Визначте, до якого типу лижника Ви відноситеся:
1 тип - катається акуратно, на невеликих швидкостях, на малих і середніх по крутизні схилах. Намагаючись зменшити ризик травм, встановлює на своїх кріпленнях менше, ніж необхідне, зусилля спрацьовування, що призводить до несвоєчасного спрацьовування кріплень.
2 тип - середній лижник, катається на різних швидкостях і по різним схилам, включаючи і складні.
3 тип - агресивний, динамічне катання на високій швидкості, в основному, на середніх і крутих схилах. Намагаючись зменшити вірогідність несвоєчасного спрацьовування кріплень, встановлює на своїх кріпленнях більше, ніж необхідно, зусилля спрацьовування, що призводить до підвищеного ризику.

По таблиці виберіть рядок, що відповідає Вашому зростанню і вазі. Якщо ці параметри знаходяться на різних рядках, виберіть верхній. По таблиці виберіть колонку, що відповідає довжині підошви Вашого черевика. Цифра, що знаходиться на перетині рядка і колонки, відповідає рекомендованому зусиллю спрацьовування для лижників 1 типу. Для лижників типу 2 необхідно опуститися нижче на рядок, типу 3 - на 2 рядки. Для лижників старше 50 років потрібно після цього піднятися на 1 рядок.
Примітка 1: якщо на відповідному перетині порожньо, виберіть найближче значення що знаходиться у вибраному рядку правіше.
Примітка 2. Зусилля спрацьовування встановлюється однаковим на носок і п'яту кріплення.

Проста методика розрахунку

А що робити, якщо правильність установки викликає сумнів, а вказаної таблиці під рукою немає? В цьому випадку може допомогти наступна проста методика, яку нескладно запам'ятати. Розділіть свою вагу на 10 і відніміть 20%, для початківців та літніх лижників - 30%. Досвідченим лижникам - 0% Встановіть цю цифру на усіх шкалах. Якщо спостерігаються хибні спрацьовування і Ви втрачаєте лижі при нормальному катанні, додайте зусилля із 1/4 - 1/3 ділення. На початку сезону, на важкому вологому снігу, якщо Ви не у формі, варто додатково ослабити все на 10-20% Краще потім затягнути, чим отримати травму. Затягуванням 10 DIN і більше варто користуватися тільки тим, хто добре розуміє, що робить.

Поради початківцям


Безпека на схилі - це дуже важливе питання, про яке треба завжди пам'ятати. Особливо це актуально для новачків, які ще не усвідомили тих небезпек, які несуть у собі гірські лижі. Ми ні в якому разі не хочемо перебільшувати небезпеку гірськолижного спорту, але слід визнати, що розтягування та пориви зв'язок - це достатньо поширені травми. Щоб звести ризик їх отримання до мінімуму, ми наводимо прості рекомендації, які є наслідком нашого досвіду:

  • Перевірте правильність регулювання кріплень. Не покладайтеся тільки на прокатного майстра пункту, прикиньте, чи дійсно налаштування кріплень відповідають Вашим фізичним параметрам.
  • Не використовуйте спорядження, якщо його справність викликає підозри. Перед тим, як одягти лижі, а також після кожного падіння, слід перевірити стан лиж та кріплень, а також черевики. Зазвичай спорядження не ламається одразу. Ви можете помітити розшарування або втрату початкової геометрії лижі, кріплення можуть почати погано застібатися або спонтанно розстібатися. У цих випадках слід замінити лижі у прокатному пункті на справний комплект або звернутися до майстерні для приведення спорядження в порядок.
  • У жодному разі не катайтеся в розстебнутих черевиках. Якщо черевик погано фіксує ногу, то в результаті різко знижується керованість лижі, підвищується ризик падіння, при цьому кріплення можуть не відстебнутись вчасно, а це, у свою чергу, може стати причиною дуже серйозної травми.
  • Якщо Ви ще не стояли на лижах, найкраще звернутися до інструктора. Не пошкодуйте часу та грошей, щоб знайти хорошого інструктора – це безумовно окупиться.
  • Якщо ж у Вас немає можливості звернутися до інструктора, будь ласка, почитайте якийсь самовчитель з техніки гірських лиж. Перегляньте уроки для новачків на Youtube.
  • Не перевищуйте свою критичну швидкість. Критичною є швидкість, за якої втрачається контроль над лижами. Якщо таке все ж трапилося - падайте якомога раніше, не сподівайтеся на те, що "може пронесе" і Ви благополучно з'їдете або загальмуєте.
  • Оскільки при спуску схилом швидкість набирається дуже швидко, вибирайте для себе такий схил, щоб він не становив для Вас небезпеку. Не піддавайтеся вмовлянням досвідченіших друзів відразу піднятися вище. Робіть це поступово. Ваші відчуття - Ваш найкращий порадник.
  • Вчіться падати. Попросіть, щоб Вам показали, як правильно падати із положення, яке Ви ще можете контролювати. Ідеальним з точки зору безпеки є становище, коли Ви лежите на боці, ноги випрямлені і розташовуються вниз по траєкторії падіння, лижі розгорнуті поперек напрямку руху, тіло напружено.
  • Пам'ятайте, що найнебезпечніше падіння - це падіння назад. Багато початківці (в основному, чомусь, жінки), схильні, у випадку небезпеки, сісти назад. Це ні до чого хорошого не приведе. По-перше, Ви сядете не на сніг, а на лижі, і продовжуватимете рух із тією ж швидкістю, як і стоячи. А по-друге, кріплення назад не відстібаються, тільки вбік чи вперед (за винятком дорогих кріплень, розроблених останнім часом, але вони у нас - ще рідкість). При падінні назад нога, зафіксована черевиком, буде залишатися у вертикальному положенні, і вага тіла буде повністю вантажити колінний суглоб. Особливо небезпечно в цей момент противитися падінню, дуже велика ймовірність отримання травми меніска або перелому у колінному суглобі. Тому головна заповідь - намагайтеся не падати назад, тільки вбок чи вперед. Якщо ж Ви відчуваєте, що падіння назад не уникнути, не чиніть опір падінню, не намагайтеся втриматися на ногах, все одно Вам це не вдасться, падайте з розслабленими м'язами стегон - це мінімізує навантаження на колінний суглоб.
  • Не забувайте, що Ви є джерелом небезпеки для оточуючих, тому дотримуйтесь правила поведінки на схилі. Пам'ятайте, що не менше 90% всіх травм на схилі відбувається саме через недотримання цих правил.
Ці рекомендації не претендують на вичерпну повноту, але їх дотримання допоможе уникнути безлічі неприємних ситуацій та отримати насолоду від катання.

Правила поведінки на схилі


Гірськолижна траса схожа на автомобільну дорогу. Як і на дорозі, тут бувають зіткнення та травми. Для того, щоб звести ризик інцидентів до мінімуму, на дорогах діють Правила дорожнього руху. Аналогічні правила існують і для гірськолижних схилів. Пропонуємо до Вашої уваги правила, розроблені міжнародною федерацією гірськолижного спорту FIS:

Правило 1. Поважай оточуючих

Лижник або сноубордер повинен поводитися таким чином, щоб не наражати на небезпеку і не завдавати шкоди оточуючим.

Коментар. Лижник або сноубордер відповідальний не лише за свою поведінку, а й за несправність свого спорядження. Це так само стосується використання новинок - нещодавно розробленого спорядження.

Правило 2. Контроль швидкості та напрямки руху

Лижник або сноубордер повинен рухатися керовано. Його швидкість і спосіб спуску повинні відповідати його особистим можливостям, переважаючим умовам: схилу, снігу, погоді та кількості народу на схилі.

Коментар. Зіткнення часто трапляються через те, що лижники чи сноубордисти їдуть надто швидко, не стежачи за оточуючими, не помічаючи їх. Лижник або сноубордист повинен бути здатний зупинятися, повертати та рухатись усередині кордонів свого поля зору. У переповненій людьми області схилу або в місці, де видимість обмежена, лижник повинен їхати повільно, особливо на межі крутого схилу, у нижній частині траси та в області біля витягів.

Правило 3. Вибір напряму

Лижник або сноубордист, що наближається ззаду, повинен вибирати напрям руху таким чином, щоб не наражати на небезпеку лижника чи сноубордиста попереду.

Коментар. Гірські лижі та сноуборд - це вільний спорт, де кожен може їхати де і як йому подобається, за умови, що він дотримується цих правил і порівнює своє катання зі своїми можливостями та умовами на схилі. Лижник чи сноубордист, що їде попереду, має пріоритет. Лижник або сноубордист, що їде позаду іншого в тому ж напрямку, повинен зберігати достатню дистанцію між ним та іншим лижником або сноубордистом для того, щоб лижник, що їхав попереду, міг виконувати всі свої рухи вільно.

Правило 4. Обгін

Лижник або сноубордист може обганяти іншого лижника зверху, знизу, справа або зліва, за умови, що він залишає достатньо вільного місця лижнику, що обганяється, для будь-яких навмисних і ненавмисних рухів.

Коментар. Лижник або сноубордист, який обганяє іншого лижника, повністю відповідальний за те, що виконуваний ним маневр не створить жодних складнощів для лижника, якого він обганяє. Ця відповідальність зберігається за ним доти, доки обгін не буде виконано. Це правило поширюється і випадок обгону (об'їзду) нерухомого лижника.

Правило 5. Вихід, початок руху, рух вгору схилом

Лижник або сноубордист, що виходить на розмічену трасу або починаючий рух після зупинки або рухається вгору схилом, повинен подивитися вгору і вниз схилом для того, щоб переконатися, що він може почати рух, не створюючи небезпеки для себе і оточуючих.

Коментар. Досвід показує, що вихід на трасу та початок руху після зупинки часто є причиною нещасних випадків. Надзвичайно важливо, щоб лижник або сноубордист виходив на трасу уважно та акуратно, не створюючи перешкод і не наражаючи на небезпеку себе і оточуючих. Коли лижник почав рух, навіть повільний, він має перевагу, відповідно до Правила 3, перед швидшими лижниками, що наближаються зверху чи ззаду.

Розвиток карвінгових лиж та сноубордів дозволяє їх користувачам повертати і їхати вгору схилом. Таким чином, вони їдуть у напрямку, протилежному основному потоку, двужущему вниз схилом. Тому вони повинні вчасно переконатися у тому, що вони зможуть це зробити без того, щоб наражати на небезпеку себе чи оточуючих.

Правило 6. Зупинка на схилі

За винятком надзвичайної необхідності лижник чи сноубордер повинен уникати зупинятися на схилі у вузьких місцях або там, де видимість обмежена. Після падіння в таких місцях лижник або сноубордист повинен якнайшвидше звільнити схил.

Коментар. За винятком дуже широкі траси зупинки повинні виконуватися на краю траси. Лижник чи сноубордист не повинен зупинятися у вузьких місцях та там, де іншим буде складно побачити його зверху.

Правило 7. Підйом та спуск без лиж

Лижник або сноубордист, що піднімається вгору, як на лижах так і без, а також спускається вниз без лиж, повинен дотримуватися краю траси.